Jakie są cechy dobrego copywritera? Jaki powinien być copywriter? Czego nie może robić? Nie jest łatwo odpowiedzieć na te pytania. Copywriterów jest mnóstwo. Przystojni blondyni, wysportowane brunetki i gdzieś pomiędzy nimi jestem ja. Aleksandra Broda, która potrafi pisać na klawiaturze bez spoglądania na nią. Czy to jednak najważniejsza cecha dobrego copywritera? I czy to oznacza, że mam lekkie pióro?

Przyjęło się, że copywriter powinien mieć te przysłowiowe lekkie pióro. Zapytaj znanych copywriterów, czy je mają. Ja pytałam, powiedzieli, że już je sprzedali. Naprawdę, jeśli mi nie wierzysz, to nie krępuj się do nich napisać. Każdy klient zasługuje na szczególną uwagę i troskę. Nie zawsze jest możliwe napisanie dobrego tekstu w zaledwie kilka minut, czy też godzin. Cechy dobrego copywritera? Głowa pełna pomysłów i opanowanie, aby je wszystkie poskładać w całość. Kolejne? Umiejętność pracy pod presją tykającego zegarka, ale z wdziękiem i szacunkiem do słów.

A czy istnieje jakaś definicja mówiąca o tym, czego powinien słuchać copywriter? Oczywiście, oprócz swoich klientów i często niezawodnej intuicji? Jak powiem Ci, że powinien słuchać Britney Spears, to mnie wyśmiejesz. Jeśli zasugeruję Behemota, to się przestraszysz. A jak przyznam, że Martyniuka, to przypomnisz sobie, że tańczyłeś do niego ostatnio na weselu. Jednak i tak to Cię nie przekona. I pewnie zastanawiasz się, po co w ogóle mówię takie niepotrzebne rzeczy. Czyżbym lała wodę?

Nie. Chodzi o to, że copywriter powinien się wczuwać. Ta praca nakłada obowiązek bycia elastycznym, otwartym na świat. Dzisiaj lubię pop, a jutro będę punkiem. Pojutrze znajdę milion powodów, aby pić wodę, by w przyszłym tygodniu skutecznie zachęcić do kupowania soków z warzyw. I to nie jest sprzeczne ze mną. To nie jest tylko moja praca. To jest umiejętność odpowiadania na potrzeby klientów i pokazywanie im właściwej drogi. Drogi do zaufania Twojej marki. Z szacunkiem i niezwykłą starannością. Po tym właśnie poznasz dobrego copywritera.

Mówi się, że copywriter jest autorem tekstów na blogi, sloganów reklamowych itp. Owszem. Ale prawdziwy copywriter ma przede wszystkim odpowiednią wiedzę, aby pisać. Jeśli więc nie zada Ci kilku znaczących pytań albo nie wyśle briefu – odpuść. Copywriter, któremu naprawdę zależy, abyś zdobył cel – prześledzi Twoją konkurencję. Zajrzy, chociażby w AnswerThePublic, aby przedstawić Ci swoją ofertę. Oczywiście dostosowaną do Twoich potrzeb. Copywriterzy to cienie najlepszych marek. Ludzie, którzy biorą to wszystko na poważnie. Do tego trzeba, chociażby podstawowych umiejętności z zakresu marketingu i reklamy.

Copywriter powinien mieć swoje portfolio i dbać o swoją stronę. To dlatego znajdziesz tutaj nie tylko ofertę, ale również teksty, które na pewno Ci się przydadzą. Moja wiedza nie jest tajemnicą. Nie znam lepszej metody na zdobycie zaufania, niż pokazanie kim się jest i po co się to robi. To duża odpowiedzialność.

Jeśli zastanawiasz się, czy będziesz dobrym copywriterem, nie krępuj się do mnie napisać. Chętnie odpowiem na Twoje wątpliwości. Trafiłeś na mnie, ponieważ szukasz kogoś nieszablonowego? Skoro przeczytałeś ten tekst do końca, istnieje duże prawdopodobieństwo, że razem zrobimy coś świetnego.