Coś, co często robimy bardzo intuicyjnie przy tworzeniu własnego biznesu, ma swoją nazwę: archetyp bohatera. Świadomie lub nie, niesiemy ze sobą pewne wartości. Dobrze jest jednak mieć nad tym całkowitą kontrolę i trzymać się jednego planu. Dlatego tak ważne jest, abyś przeczytał ten artykuł do końca.

Przede wszystkim warto na samym początku wspomnieć o tym, że archetypy bohatera wykorzystuje się na kilka sposobów. Dzisiaj chcę Ci powiedzieć o tym w kontekście marki, ale pamiętaj, że:

Archetyp bohatera to podstawa do pisania powieści, a także storytellingowych wpisów na blogi i portale internetowe. To również jeden z najważniejszych elementów, kiedy tworzysz reklamę lub opowiadasz o swoim produkcie na przykładach klientów.

Ale żeby to wszystko zrobić i mieć o tym pojęcie, musisz sam określić, jakim bohaterem jesteś w dzisiejszym świecie. To przełoży się na spójność Twojej marki, a także znacznie ułatwi wszelkie działania marketingowe. Spójrz na to, że Old Spice, chociaż reklamuje różne produkty, cały czas trzyma się jednego wzorca i wartości. W ten sam sposób prowadzi dialog z klientami i celuje cały czas w tę samą grupę odbiorców, chociaż różniących się wiekiem i zainteresowaniami. Zwróć uwagę na Coca-Colę, która, niezależnie od pory roku, cały czas mówi o bliskości, rodzinie i spotkaniach. Swoje wartości idealnie przekazuje Allegro i Ikea. Niezmiennie od wielu lat, chociaż w innych formach. Dlaczego ty nie możesz określić swoich celów i wartości? To jest banalnie proste, a pomoże Ci zbudować silną markę, silny produkt i zyskać zaufane grono nie tylko klientów, ale także fanów.

Istnieje 12 archetypów bohaterów marek

Odkrywca. Wszystkie marki i produkty, które inspirują, aby odkrywać świat i doświadczać. Mogą to być np. właściciele biura podróży albo twórcy produktów ułatwiających wycieczki.

Mędrzec. Czyli produkt, który edukuje i pozwala racjonalnie myśleć. Marka, która zachęca do pogłębiania wiedzy. Mogą to być np. właściciele oprogramowań, gier, serwisów internetowych.

Niewinny. Marka lub produkt, który otwarcie mówi o tolerancji, akceptacji swojego ciała, swoich niedoskonałości. Cel jest jeden: być szczęśliwym i nie szkodzić. Np. ostatnie kampanie Fanty.

Twórca. Dla wszystkich, którzy wierzą, że ich produkty są ważne i ponadprzeciętne, a także innowacyjne. Twórca tworzy rzeczy, o których nie śniło się nikomu i wciąż wymyśla nowe. Można tutaj śmiało powiedzieć o artystach, a także programistach i grafikach.

Opiekun. Czyli ktoś, kto chce pomagać i widzi w tym swój cel. To idealny bohater marek tworzących komfortowe meble, a także wszelkich coachów, psychologów.

Władca. Czyli wszystkie marki osobiste, które chcą przekazać swoje wartości i jasno, bez ogródek do tego dążą. Przykładem są kampanie prezydenckie, ale nie tylko. Niezależne portale, które skupiają się na kontrowersyjnej tematyce i światopoglądzie. Microsoft także można podłączyć do tego.

Czarodziej. Własna wizja świata, przenoszenie się aż do kresów wyobraźni i ciągłe stąpanie po granicy z rzeczywistością. Taki archetyp bohatera marki idealnie sprawdzi się wśród fotografów, rysowników, malarzy.

Buntownik. Czyli najlepsze, co możesz zrobić, jeśli Twoja marka trafia w młodą grupę odbiorców. Może to być każdy produkt. Tak naprawdę przy komunikacji warto po prostu kierować się pragnieniami i obawami młodych ludzi. Pokazanie, że rozumiesz ich świat, pozwoli na ogromny sukces. Bohater buntownik to również idealna propozycja dla dorosłych, którzy wybrali życie poza schematami.

Bohater. Z archetypu bohatera możesz skorzystać, jeśli czujesz, że Twój produkt lub usługa odmieni życie innych na lepsze. To idealna propozycja dla marek sportowych, a także kateringów dietetycznych, chociaż nie tylko.

Towarzysz. Czyli, jeśli czujesz, że jesteś taką samą osobą, jak wszyscy. Z jednej strony nie chcesz się „wywyższać”, a z drugiej pragniesz pokazać, że rozumiesz potrzeby i wątpliwości innych. To idealne dla wszelkich marek kosmetycznych, producentów chemii domowej lub produktów ekologicznych.

Błazen. Kiedy lubisz rozśmieszać i jesteś pozytywną osobą. To świetny archetyp dla niezależnych twórców internetowych, a także dla marek, które produkują np. bieliznę ze śmiesznym haftem.

Wielbiciel, kochanek. Kiedy czujesz, że Twoja marka skupia się na doznaniach i estetyce, nie krępuj się o tym mówić. To dotyczy wszelkich produktów bieliźnianych, gadżetów sypialnianych, a także biżuterii, czy seksownych butów.

Wyżej podałam tylko przykłady. Tak naprawdę wybór archetypu bohatera jest nieco bardziej złożony i wymaga co najmniej kilku dni. Nie jest to jednak trudne, a warto.

Osobiście, kiedy współpracuję z klientami, zawsze robię research i w ten sposób mogę dostosować teksty nie tylko do oczekiwań klientów, ale przede wszystkim do przekonań i wartości firmy, produktów. Aktualnie mam przyjemność współpracować z firmą, która stawia na wygodę, niezwykły design i przede wszystkim jakość. Jakość jest oszałamiająca, więc wartości, jakie przekazuje mój kontrahent to właśnie długowieczność, a także wyselekcjonowane produkty, które przez wiele lat będą dostarczały komfort. Wcześniej uzupełniałam stronę WWW pewnego programisty. Łukasz stawiał na innowacyjność i nowoczesność. Pokazywał i udowadniał, że technologia to nie tylko przyszłość. To dzieje się teraz. Ten pierwszy klient, wartości jego firmy i produktów to: opiekun. Czyli ktoś, kto czuje wewnętrzną chęć pomocy. Ma misje, a ta misja to poprawa komfortu i życia innych. Łukasz to natomiast twórca.

 Kiedy jesteś producentem odzieży sportowej, warto, abyś się zastanowił, czy nie jesteś przypadkiem bohaterem, jak firma Nike. Natomiast jeśli szyjesz zmysłową bieliznę, bardzo możliwe, że tak, jak w przypadku wartości Victoria Secret powinieneś być wielbicielem, który skrada serca.

Włącz sobie Green Day’a i zobacz, że to prawdziwi buntownicy, którzy sprzeciwiają się światu, ale jednak tworzą piękne piosenki o miłości. Teraz przełącz sobie na romantycznego Bryana Adamsa. No przecież widać, że to typowy wielbiciel.

Bohaterowie są wszędzie. Potrzebujemy wszystkich bohaterów. Ludzie muszą się utożsamiać z Twoją marką, produktem, ponieważ to jest ich potrzeba. Pytanie tylko, czy chcesz pokazać im swoje wartości, czy będziesz czekać, aż sami Cię odgadną? Pytanie tylko, czy będziesz błądził ślepo i poszukiwał idealnej drogi dla siebie, czy stworzysz i jasno określisz cel, by później klienci sami chcieli do Ciebie przyjść? Możesz wydawać setki tysięcy pieniędzy na reklamę, ale jeśli nie będziesz bohaterem, to nie przyniesie efektów.

Określ, jakim chcesz być lub jakim jesteś bohaterem. Zrób listę i napisz, co ze sobą wnosisz i jak chcesz zmieniać świat. Czy Twoja firma jest czarodziejem? A może odkrywcą?

Zrób to, a będziesz wiedział:

  • w jaki sposób komunikować się z klientami,
  • do jakiej grupy odbiorców skierowany jest Twój produkt lub Twoja usługa,
  • kim jesteś. 

Przede wszystkim jednak będziesz spójny. To przełoży się na autentyczność i na zyskanie prawdziwych fanów i klientów. Dasz jasny przekaz, przez co wybrane grono będzie się z Tobą utożsamiać. Zbudujesz markę. Staniesz się kimś ważnym. Pamiętaj. Ludzie kupują ideę, a nie produkt.

Masz pytania? Potrzebujesz pomocy w ustaleniu archetypu bohatera marki? Nie krępuj się do mnie napisać.